V.Perrin "Lilledele värsket vett" (2018), "Kolm" (2021)
"Lilledele värsket vett"..…. Hoidsin raamatupoes seda teost mitmeid-mitmeid kordi käes, lugesin sisukokkuvõtet, sirvisin siit-sealt. Aga millegipärast panin ikka riiulile tagasi.
“On raamatuid, millest me jääme ilma nagu mõnest kohtumisest, me läheme mööda lugudest ja inimestest, kes oleksid võinud kõike muuta. Arusaamatuse, kaane, kehva kokkuvõtte või eelarvamuse tõttu. Õnneks on vahel elu siiski järjekindel”. (“Kolm”, lk. 458).
Kui avastasin, et "Lilledele värsket vett" on juba kolmandat aastal ostude ja laenutuste edetabeli tipus, otsustasin raamatu lõpuks ära osta. Enam ei olnud võimalik ignoreerida.
See raamat üllatas mind. Avastasin Valerie Perraini näol kirjaniku, kes tõesti oskab raamatuid kirjutada - süzee ja kirjutamisstiil on ladus ja teoste ülesehitus huvitav.
"Kolm” ilmus vahetult peale seda kui olin "Lilledele...." lõpetanud. Nii lugesin kaks Perrini romaani järjest. Romaanid on erinevad, aga kirjaniku stiil selgelt ära tuntav: edasi-tagasi liikumine ajas, viited muusikale, erinevate tegelaste vaatepunktid samadele sündmustele, see tekitab raamatutes huvitavad kihistused. Lugeja avastab pidevalt midagi uut, ikka ja jälle selgub asju, mis paneb loole natuke teise pilguga vaatama.
Tänapäeva üksildased inimesed... "Lilledele värsket vett" Veronic ja tema mees Phillipe elavad koos, kuid kumbki ei tea teineteise mõtetest, lootustest ja hirmudest. Omavahel pole usaldust, ennast avatakse aeglaselt ning ainult väga valitud inimestele. "Kolme" tegelased on täiskasvanuna samasugused üksildased hinged, igaühel on oma taak kanda mida teistega ei taheta-julgeta jagada. Mind pani selline üksildus isega natuke imestama - võiks ju arvata et prantslased on head suhtlejad ning räägivad oma probleemidest avatult (mitte nagu põhjamaalased). Võib-olla just see on tänapäeva ühiskonna suurim probleem - näiliselt on kõik väga suhtlusaldis, aga see on ainult pinnavirvendus ning tegelikult ei osata hinget-hingele suhelda isegi kõige lähedasematega.
Nii "Kolm" kui "Lilledele värsket vett" üllatavad lugejat raamatu edenedes millegi täieti ootamatuga. Mind vapustas tütre kohutav saatus romaanis "Lilledele..." ning teine suurem vapustus oli teada saamine, kes selles õnnetuses tegelikult süüdi oli. "Kolme" puhul hakkas raamatu edenedes järjest enam närima küsimus, "kes sa õieti oled, Virgine? Milline on sinu osa selle kolmiku - Nina, Adriani, Etienni elus? Ja kui siis lihtsalt raamatut lugedes tekkis järsku selgus ....appi, see on hoopis nii! Pusletükid langevad iseeneset kokku, mingid küsimused selguvad ning tegelaste käitumine saab arusaaadavaks.
Valerie Perrin on hoiab väga meisterlikult üleval huvi tegelaste elu ja omavaheliste suhete osas. Tema raamatud mõnes mõttes ka põnevusromaanid - igav ei hakka, filmilik tegevus viib kogu aeg edasi. Samas, kui neist raamatutest filmid teha (kindlasti tehakse!), siis seal pole minu arvates siiski võimalik piisavalt hästi edastada tegelaste sisemisi monolooge.
Huvitava kihilisuse tekitab romaanidesse viited muusikale, konkreetsetele paladele. Kui on viitsimist lugemise ajal muusika kõrvale mängima panna, muutub tekst järsku mitmekihilisemaks.
Valerie Perrin avaldas oma esimese raamatu, kui oli juba 40-ndate teises pooles. Enne kirjutas ta filmistsenaariume elukaaslase Claude Leloush filmidele.
Kommentaarid
Postita kommentaar