Yangsze Choo „Vaimumõrsja“ (2013)
Noore abiellumisealise tüdruku Li Lani elu keerleb selle
ümber, kellega ta peaks ja saaks abielluda. Ta on seni elanud tagasihoidlikult oma
majas oopiumisõltlasest isa ja teenijatega ning suurt midagi väljaspool
keerlevast elust ei tea. Ometi on tal, nagu kõigil temavanustel tüdrukutel, iha
romantika ja armastuse järele. Siis selgub, et teda on pakutud n.ö.
vaimumõrsjaks vanade perekonnatuttavate surnud pojale Chingile. Vaimumõrsjaks olemine
on Hiina vana traditsioon, kus lastetuna surnud mehe tehakse peale surma n.ö.
laulatus, kus naine abiellub surnud mehe vaimuga ning läheb siis selle pere
majja elama. Peale Li Lani esimest käiku
selle perekonna majja keerab raamatu tegevus vaimumaailma. Esmalt hakkab n.ö.
surnud peigmees teha unenägudes kummitama. Samal ajal leiab Li Lang end armumas
surnud peigmehe vägagi elus onupoega Tian Baisse. Siis võtab ta kogemata liiga
palju meediumi soovitatud rohte ning langeb koomasse. Tema keha jääb koju, aga
vaim läheb rändama. Vaimuna käib ta Chingi majas, Tian Bai juures ja läheb siis
Surnute Tasandikule. See on vahemaailm elus maailma ja taeva/põrgu vahel. Surnute
Tasandikul saab ta teada palju fakte varem juhtunud sündmuste kohta, mis
kaudselt kõik mõjutasid ka tema elu. Surnute Tasandikule aitas tal jõuda vaim
Fan, sealt põgeneda salapärane Er Lang. Tagasi kodus, selgus et Fan on tema
füüsilise keha üle võtnud ja plaanitakse tema ning Tian Bai abiellumist. Pärast
sekeldusi saab ta lõpuks oma keha tagasi, abielu Tian Baiga aga ei teegi teda
enam õnnelikuks sest ta on näinud Er Langi nägu. Tuleb välja et Er Lang on
draakon, kes vaimumaailmas kasutab teist keha. Raamat lõpeb sellega, et Li Lang
peab valima kahe elu vahel – elava inimesena külluses Tian Baiga või
vaimuilmas Er Langiga.Kogu see vaimumaailm on veider teema. Raamatu lugejana
võttis aega, et aktsepteerida kogu vaimutemaatikat. Romaani algus on ju täiesti
tavaline tüdruku lugu. Kui n.ö. peigmees hakkas Li Lani unenägudes kummitama,
tundus see üsna jabur ning arvasin et kohe varsti keerab tegevus tavapäraseks tagasi. Kuid ei, läks järjest
jaburamaks. Inimeste maailmas poolvaimuna ringi kolamine oli tüdrukule kui teiste
järel luuramine, Surnute Tasandikul läks asi aga üsna veidraks. Kogu see
surnute askeldamine, kauplemine ja saladused. Saan aru et Hiinas
traditsioonides kujutatakse vaimumaailma just sellisena.
Huvitaval kombel jäi just hiljuti raamatupoes silma G.Saundersi
raamat „Lincoln kaalukojas“, mille
kirjeldus on järgmine: „Willie Lincoln avastab end järsku kummalisest
vaheilmast, kus surnud, keeldudes oma surma tunnistamast, kõnelevad, nägelevad,
sekeldavad, kahetsevad ja kurdavad elusaatust“. Seesama vahemaailm! Eks need
vanad uskumused on igal rahval erinevad ja samas ka sarnased. Mina puutusin
selle teemaga kokku esmakordselt. Eesti kratid, vanakuri ja muud tegelased
tunduvad suurte rahvaste vaimumaailma kõrval päris armsad ja kodused :)
Yangsze Choo on Malaisia päritolu naiskirjanik, kes
diplomaadi lapsena on elanud mitmel pool üle maailma, ülikooli lõpetas USAS-s
ja elab seal ka praegu.
Vaimumõrsja oli tema esimene raamat, teine raamat Night
Tiger ilmus 2019. Ühes artiklis nimetatakse tema mõlemat raamatut maagilise
realismi esindajaks. Kui nüüd järele mõelda, siis ehk tõesti on Vaimumõrsjat maagilise
realismi raamat. Võib-olla oleks isegi olnud kergem lugeda, kui oleks romaani
enne „ära lahterdanud“. Mõnikord on raamatutega nii, et sisu „punnib vastu“.
Loed, aga mõistus et taha kuidagi kohaneda raamatus toimuvaga. Sageli toimub (vähemalt
minul) mingil ajahetkel lugemise edenedes siiski mingi „klikk“, raamatuga
harjumine, rahu tegemine raamatu sisu ja lugeja vahel. Siis on edasi lugemine
juba kergem sest võtad romaani sellisena, nagu kirjanik on ta loonud.
Kommentaarid
Postita kommentaar