Tsitsi Dangarembga "Närvilised olud" (1988)
Raamatu peategelane on śona tüdruk Tambu (Tambudzai), kelle kujunemise lugu saame jälgida. Tambu on edasipüüdlik, teadmisi endasse ahmiv tüdruk. Ema ja isaga Zimbabwe maakohas elades oli tal raskusi isegi kohalikus koolis käimisega, sest perel nappis raha. Suguvõsa pea Babamukuru võttis enda juurde maakonnakooli (mille direktor ta oli) Tambu venna, aga peale venna surma otsustati võimalus anda Tambule. Meelsamini küll saadeti paremasse kooli poisse, sest mees jääb oma suguvõsa eest vastutama, samas kui tüdruk läheb abielludes võõrasse perre. Raamat jälgib Tambu ja tema onutütrest sõbranna Nyasha elu ja kujunemist, läbi nende aga ka kogu suguvõsa tegemisi ja omavahelisi suhteid.
Kuigi raamatu minajutustaja on
teismeline tüdruk, pole „Närvilised olud“ noorteromaan. Läbi Tambudzai silmade
näeme Aafrika sóna rahva inimeste elu ja olu. Maal elavad inimesed enam-vähem nii,
nagu me dokfilmidest oleme näinud – lihtne maja, vee toomine kaugelt jõest, naised
kandmas suuri korve pea peal. Aga filmides ei näe pildi taha, inimeste
omavahelistesse suhetesse.
Üks peamine teema, mis oma
diskreetsel moel romaani läbib, on naiste olukord ja õigused/kohustused
ühiskonnas. Aafrika ühiskond on olnud väga meestekeskne. Naine peab ära tegema
kõik kodused tööd, mees peab peret üleval. Tambu isa aga oli üsna loru mees, ei
teinud põhimõtteliselt midagi. Ometigi oli tema positsioon ühiskonnas palju
kõrgem kui ta naisel. Nyasha ema ja Babamuruku naine Maiguru elas küll palju
paremal järjel kui Tambu ema ning oli Inglismaal isegi omandanud kõrghariduse,
kodus jäi ta aga ikka oma mehe teenijaks. Peres maksis ainult Babamukuru sõna. Mõnikord
naised ka protestisid - Maigurul sai suguvõsa eest hoolitsemisest villand ning
ta kolis mõneks ajaks kodunt ära. Tambu tädi Lucia oli sõnakas naine ning
pani mehed paika, kui need tema elu tahtsid korraldama hakata.
Tegevus toimub 1960-ndatel
aastatel. On tõsiasi, et valged olid Aafrika ühiskondades pikalt
domineerinud. Selle tulemusena püüdles osa põlisrahvast valgetega sarnase elustiili poole. Üks viis selle saavutamiseks oli hea haridus, haridus oli päästerõngas vaesusest. Ja mitte ainult hariduse saajale ja tema
vanematele, vaid kogu sugavõsale. Babamukurul oli õnne käia Inglismaal koolis
ning tagasi koju jõudes oli tema kohus hoolitseda kogu oma suguvõsa eest.
Samas viis ingliskeelse hariduse
omandamine aafriklase paratamatult oma kultuurist eemale. Kui esimene põlvkond
oskas veel vanade tavadega samastuda, siis teise põlvkonna jaoks jäid kohalikud kombed
võõraks. Näiteks Nyasha oli lapsena aastaid elanud Inglismaal ning tagasi
kodumaale tulles oli tal alguses väga raske kohanduda. Samas suutis ta olla
kriitiline Lääne pakutava hariduse suhtes ja vanemaks saades hakkas teda järjest rohkem huvitama oma rahva kultuur ja kombed. Tema vend aga tiirles hoopis teises seltskonnas oma
valgetest sõpradega. Tambu aga läks otse hütist misjonikooli ning oli tohutus
vaimustuses kõigest, mida talle õpetati. Oma teismelise vaimustuses nägi ta
lääne hariduses ainult head ja haaras valimatult endasse kõik, mida talle
õpetati. Sellega aga järjest kasvas vaimne lõhe tema ning ta perekonna vahel. Kirjanik Tsitsi Dangarembga lapsepõlv sarnanes Nyasha omaga, temagi elas lapsena Inglismaal. Raamat "Närvilised olud" on inspireeritud tema enda ja ta perekonna elust, samuti ka paar järgmist romaani, mis jälgivad Tambu edasist elu.
Huvitav on lugeda raamatuid, kus
lisaks tegevuse nautimisel saab teada midagi, millest varem aimugi polnud. Selles
raamatus sain näiteks teada sóna keerukast sugulussuhete nimetuste süsteemist. Inimesi kutsutakse
harva nende pärisnimede järgi. Pigem pöördutakse inimese poole nimetuse järgi,
mille annab talle positsioon suguvõsas. Näiteks perekonna kõige tähtsam mees
(ehk kõige vanem vend) on Babamukuru (suur isa), tema naine Maiguru (suur ema).
Iga järgmise haru positsiooni iseloomustuseks on olemas oma nimetus. Tõlkija Heili
Sepp on need nüansid ilusti lugeja jaoks välja toonud.
Zimbabwest.
Käisin seal kunagi Victoria juga
vaatamas. Nagu paljud turistid, sõitsin LAV-ist lennukiga kohale. Vaatasin
uhket looduse vaatemängu, imestasin nullide arvu Zimbabwe dollaril ja sõitsin
laevaga Zambesi jõel, teadmata midagi sellest maast. Zimbabwe on üks neist
riikidest, kus 20.sajandil oli valgete vähemusvalitsus (teine oli Lõuna-Aafrika
vabariik). Riigi nimeks oli tollal Rodeesia (eng. Rhodesia), kas mitte inglise
rahatuusa Csecil Rhodes-i järgi!? Alles 1980-ndal aastal said kohalikud
valitsuse, oma riigina tegutsemine vajab aga õppimist. Zimbabwes juhtus nii, et
presidendiks sai Robert Mugabe, kes hoidis ennast võimul tänu vägivallale.
Mugabe oli ka see, kes algul ergutas ja pärast sundis kohalikelt üle võtma valgete
farme. Rodeesias/Zimbabwes elas kunagi kirjanik Doris Lessing, kes on valgete
ja kohalike keerulisi teemasid käsitlenud mitmes oma raamatus.
Miks „Närvilised olud“? Minu
arvates polnud Tambu kujunemiseloos midagi eriti närvilist. Küll aga oli
perekonna täiskasvanud naiste elu närviline, nagu ta paraku on paljudel naistel, kes perekonna käigushoidmise eest hea seisavad. Ükskõik kus maailma punktis.
Kommentaarid
Postita kommentaar